KoMuNiTi GeMPaKZ: Satu Komuniti Satu Hati
Jom Register di KoMuNiTi GeMPaKZ ^_^
Borak-borak sambil berkongsi informasi.


> LAMAN PERKONGSIAN INFORMASI <
 
HomeRegisterLog in
Selamat Datang ke gempakZ. Mari join sembang-sembang disini

Share | 
 

 Mulianya kehidupan Sang Semut

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Mr.PiNGu

avatar

Posts : 553
DUIT gempakZ : 1510
REPUTASI : 1
Join date : 2010-12-13

PostSubject: Mulianya kehidupan Sang Semut   Sun Jan 02, 2011 10:05 am


Semut merupakan serangga yang kecil dan kelihatan lemah. tetapi kalau anda berfikir dan merenung akan perilaku semut, anda akan melihat bahawa semut merupakan satu contoh hidupan yang cukup bermotivasi dan berdisiplin. Semut sangat rajin. setiap hari mereka akan bekerja mengumpul makanan. Mereka juga memiliki sifat kerjasama yang tinggi. Semut juga kalau berjalan mereka ada laluan tersendiri yang kita tidak boleh lihat dengan mata kasar. setiap kali bertembung dengan rakannya, semut akan berhenti sekejap seolah2 bersalaman. mereka memiliki sifat setiakawan yang tinggi. Semut juga tidak akan mengkhianati rakan-rakanya. kalu ada antara kawan-kawan mereka yang mati, mereka akan beramai-ramai mengankat bangkai rakan mereka ke suatu tempat.

Justeru, perhatikan semut. Fikir-fikirkanlah akan kebaikan semut. Semoga kita akan mengambil iktibar dari keajaiban ciptaan Allah ini. flower
Back to top Go down
adiozz

avatar

Posts : 39
DUIT gempakZ : 74
REPUTASI : 1
Join date : 2010-05-28

PostSubject: Re: Mulianya kehidupan Sang Semut   Sun Jan 30, 2011 11:25 am

betul Pingu.. semut yang kecil pun tunjukkan sifat yang baik.. manusia yg berotak berakal tapi ramai yg macam tak ada otak.. ermm
Back to top Go down
sagitgo



Posts : 12
DUIT gempakZ : 12
REPUTASI : 0
Join date : 2011-11-23
Age : 36
Location : rawang, selangor

PostSubject: Re: Mulianya kehidupan Sang Semut   Wed Nov 23, 2011 12:43 pm

memang betul mr. Pingu.....sy pernah membela semut besar kaler hitam yg ada kt hutan.........ada la dlm 10 ekor.....juz letak dlm gel biru yg khas utk semut......saja suka nk tengok perkembangan kehidupan diorg.....bila diperhatikan, memg nmpk betul semangat setiakawan diorg........sama2 korek lubang nk buat sarang....sama2 kumpul makanan.....n bila sekor mati, msg2 sibuk tlg angkat bangkai semut yg dah mati tu.....n lagi satu sarang yg diorg buat masya-Allah sangat cantik dan unik......memg x tercapai dek akal la.....hehe...... itu sbb diorg amat rajin sekali......klu manusia??? hmmmm boleh bilang sapa yg ada sifat camni....
Back to top Go down
Mr.PiNGu

avatar

Posts : 553
DUIT gempakZ : 1510
REPUTASI : 1
Join date : 2010-12-13

PostSubject: Re: Mulianya kehidupan Sang Semut   Mon Nov 28, 2011 4:26 pm

wah.. pertama kali sy dengar orang bela semut hehehe... bestnyaa.. ^_^
Back to top Go down
sagitgo



Posts : 12
DUIT gempakZ : 12
REPUTASI : 0
Join date : 2011-11-23
Age : 36
Location : rawang, selangor

PostSubject: Re: Mulianya kehidupan Sang Semut   Thu Dec 01, 2011 2:45 pm

best tau.....juz for research..........sesaja nk tau cara kehidupan diorg.....u pun boleh cuba.....tp jangka hayat diorg x lama........sbb yg dpt tangkap pun konpom askar2 semut........juz bertahan dua minggu je....hehe ^____^
Back to top Go down
Mr.PiNGu

avatar

Posts : 553
DUIT gempakZ : 1510
REPUTASI : 1
Join date : 2010-12-13

PostSubject: Re: Mulianya kehidupan Sang Semut   Fri Dec 23, 2011 8:52 pm

walaupun sekejap tp bermakna.. Very Happy
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Mulianya kehidupan Sang Semut   

Back to top Go down
 
Mulianya kehidupan Sang Semut
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» L'Examen d'ADN du Sang de Jésus
» Mengungkap Bualan Jurus Sang Buddha
» War Songs
» JEHOVAH WITNESSES...SAKSI YEHUWA
» KEHIDUPAN DAN MASALAH RIBA

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
KoMuNiTi GeMPaKZ: Satu Komuniti Satu Hati :: FORUM ARCHIEVED :: RUANGAN HOBI :: PENCINTA HAIWAN-
Jump to: